zondag 22 april 2012

De test

Na de open dag heb ik me aangemeld voor de decentrale toets. Ik was erover uit, dit was de opleiding die ik wilde gaan doen! Ik had al een digi-d aangevraagd dus ik meldde me aan. Na een week of twee kreeg ik een mailtje met de datum waarop ik moest komen om de test te maken. In de eerste week van april was het zover. Een meisje bij mij op school had de test twee dagen ervoor al gemaakt. Ze vertelde wat dingen en het kwam erop neer dat je geen nieuws hoefde te weten, niks hoefde te schrijven, alles op de computer was en ze had een paar opdrachten verteld.

Mijn vader werkt in Amersfoort dus ging ik vroeg in de ochtend met hem mee in de auto. Vanuit Amersfoort zou ik een bus nemen. Maar volgens mij was dit een bus met een omweg, haha. Ik ging door Zeist en andere plaatsen die ik niet kende, maar uiteindelijk was ik wel aangekomen en op tijd! Maar ik denk dat ik toch even een directe lijn moet vinden die gelijk naar de campus gaat.
Ik liep naar binnen en meldde me bij een tafel. Ik moest mij id laten zien en kreeg een kaartje met inlog gegevens en in welk lokaal ik de toets zou maken. Ik liep naar boven en vond het lokaal. Toen ik binnenkwam zag ik veel verschillende mensen, maar ik dacht wel dat ze ouder waren dan ik. Ik zocht een computer uit en de leraar die erbij was vertelde dat we nog tien minuten moesten wachten voordat de toets zou beginnen. Ik had verwacht dat er wel gepraat zou worden, naar niemand zei iets en we zaten een beetje voor ons uit te staren. Beetje awkward. Nou ben ik ook niet degene die een gesprek start met 15 andere mensen die je niet kent, dus ik vond het wel best.
Er kwamen nog een paar mensen binnen en de toets begon om tien uur.
Het begon met inloggen en je persoonlijke gegevens invoeren: namen, adres, geboorteplaats, school en vakken waar je examen in doet enzovoort.
Daarna kwamen er verschillende opdrachten. Bij een opdracht kreeg je vier woorden waarvan je er twee bij elkaar moest zoeken, of twee woorden die tegenover gesteld waren, of twee die hetzelfde betekenden. Dit vond ik vrij makkelijk, soms waren er moeilijke woorden zoals excerpt en legitiem, maar verder viel het wel mee.
Je moest ook tekst verklaren, als je de examens van Nederlands, havo kent waren deze iets moeilijker. Ik vond dit vrij pittig, ik heb vrij veel gegokt.
Er was een opdracht waarin je teksten kreeg waarbij elke zin genummerd was. Er waren dan vragen als:
wat was een betere volgorde van alinea twee? Dan moest je de zinnen dus in een andere volgorde zetten. Of: met welk woord kan zin vijf beginnen? Dan moest je dus kiezen tussen een paar woorden die je voor zin vijf kon zetten. Dit vond ik makkelijk, ik denk dat je daar een soort gevoel bij moet hebben, hoe je een zin opbouwt.
Er was ook een spelling toets, aankruisen of het onderstreepte woord goed of fout was gespeld. Nou, ik had net geleerd voor een spelling toets op school, dus dit ging ook wel goed.
Je moest ook een persoonlijkheidstest maken, je kreeg stellingen en daar moest je aankruisen of het helemaal niet, niet, een beetje, wel of helemaal wel bij je paste. Dit was pure zelfkennis. Natuurlijk kon je alles nep invullen zodat ze je eerder aan zouden nemen. Maar ik heb het eerlijk ingevuld. Je hebt alleen jezelf ermee als je toegelaten word en het uiteindelijk helemaal niet bij je past.
Als laatste de motivatie. Je zou verwachten dat je een stuk moet typen, waarom je de opleiding wilt doen. Maar dit was niet het geval. Heel de toets moest je invullen. Bij de motivatie kreeg je vragen over waar je van houd en zulke dingen.

Over het algemeen vond ik de test niet echt moeilijke en ik vond het goed gaan. Maar achteraf denk je terug en ga je toch twijfelen. Ik heb het meestal, dan denk ik dat je toets goed ging en dan krijg je een slecht cijfer terug. Nou daar had ik nu echt geen zin in! Morgen lees je over de uitslag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten