dinsdag 14 augustus 2012

Politic Tuesday #1








Ik weet nog wel dat ik vroeger een keer het nieuws keek met mijn ouders. Ik denk dat het zo'n acht jaar geleden is. De nieuwslezeres vertelde iets over de Eerste en Tweede Kamer. Ik vroeg aan mijn ouders: 'Wat betekend dat, Eerste en Tweede Kamer? Wat doen ze daar?' Ze probeerden het uit te leggen, maar ik vond het allemaal een beetje vaag.
Nu ik één jaar maatschappijleer en twee jaar maatschappijwetenschappen heb gehad kan ik zeggen dat ik er wel wat meer over weet. Ik geef toe, ik haalde niet zulke hele goede cijfers, maar ik kan er best over praten. Het leek me leuk om elke dinsdag iets te vertellen. Omdat het politieke vragenuurtje van de Tweede Kamer op dinsdag is, leek het me wel toepasselijk. Misschien vind je het helemaal niks, maar misschien is het toch interessant!

11 augustus is de campagne voor 12 september begonnen. De D66 deelde folders en ballonnen uit in Utrecht. Maar ook chocolade munten, omdat ze denken dat sommige partijen te veel beloven. "Dat zijn een beetje zoethoudertjes, alsof er gratis geld is. Terwijl ik toch heb laten zien dat Nederland een groot probleem heeft. Een grote staatsschuld. En dat moet veranderen met het eerlijke verhaal." Aldus Alexander Pechtold van de D66. De CDA was te gast bij een programma van Radio 10 Gold. 
Iets wat ik wel leuk vind is de PvdA. Zij deelden rode rozen uit wat natuurlijk hun logo vertegenwoordigd. Diederik Samson heeft sowieso al een streepje voor bij mij omdat ik links ben en als ik zou mogen stemmen voor hem zou kiezen. Hij is charismatisch en ik vind dat de PvdA wel goede standpunten heeft.
Ik vind het echt jammer dat ik niet mag stemmen. Als het vijf maanden later zou plaatsvinden kon ik gewoon meestemmen! Maar het zij zo. Edit: weet jij wat je zou gaan/gaat stemmen? Vul de stemwijzer in op www.stemwijzer.nl en deel de uitkomst bij de reactie's! 
Ik denk wel dat ik de campagne ga volgen, vooral in verband met mijn studie. Je moet overal van op de hoogte zijn. Ik ga ook vanaf vandaag elke dag het nieuws kijken. Ik moet wel goed voorbereid zijn hè!

Laat maar weten wat jullie ervan vonden. Misschien is het een beetje kort, maar het is nog niet helemaal begonnen!

Bronnen:
http://nos.nl/audio/405833-campagne-dan-toch-echt-begonnen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten