donderdag 23 augustus 2012

Green me :)



Misschien hebben jullie het gelezen in het artikel van dinsdag, maar ik ben erg milieubewust al zeg ik het zelf. Oké, ik douche niet met emmers om me heen om het water op te vangen om daarmee de wc door te spoelen. Zo erg is het nou ook weer niet. Maar ik heb soms wel van die dingen. Vorige week vrijdag kwam mijn vader iemand tegen terwijl we in de auto zaten. Hij liet de motor lopen terwijl hij met de buurman aan het praten was. Daar kan ik echt niet tegen hè! Dus ik zeurde tegen hem dat hij de motor maar uit moest doen. "Ja, Sophia is erg milieubewust zoals je hoort," zei mijn vader nog. Tja het is waar.

Ik kan me ook irriteren als mensen de kraan aan laten staan als ze iets anders aan het doen zijn. Tijdens het tanden poetsen of als ze hun gezicht wassen. Is het ZO moeilijk om even de kraam uit te doen?

Misschien doen jullie het ook wel, maar waarom? Mensen in Afrika snakken naar water. Misschien weer zo'n standaard zinnetje, maar het is waar.

Nog iets wat ik niet kan hebben is het scheiden van afval. Mensen gooien alles maar in de prullenbak. Maar je kunt toch ook even wat meer je best doen en je plastic ergens anders in gooien, net als je papier en etensresten?
Thuis zijn we ook milieubewust, ik heb het meegekregen vanuit thuis denk ik. Maar het geeft me ook een fijn gevoel. Ik heb één keer mijn kauwgom uitgespuugd op het sportveld omdat hij echt heel vies was, maar ik voelde me toen echt schuldig. Dus dat doe ik ook niet meer. Als ik in de stad ben of ergens anders in het openbaar hou ik mijn afval gewoon even bij me en gooi ik het weg als ik een prullenbak zie. Geen enkele moeite en een grote hulp voor de natuur.

Mijn eigen tips om wat meer milieubewuster te zijn:
- Draai de kraan uit als je het water niet gebruikt.
- Laad je apparatuur alleen op als het leeg is en niet zomaar.
- Zet je computer UIT, in plaats van op de slaapstand.
- Lichten uit als je niet in de kamer bent.
- Douche niet te lang en ga niet te vaak in bad.
- Scheid je afval!

Misschien zijn het standaard tips, maar toch wel hele goede!
I love being green <3

1 opmerking: